Na hittegolf komt regen

Zondagochtend 23 augustus rond 7 uur was op de app van de C1 de discussie of we wel of niet gaan fietsen?! Het regende toen flink, maar de verwachting was dat het beter werd, met slechts enkele korte buien. Na wat heen en weer ge-app waren er 6 enthousiastelingen die zouden gaan fietsen. Bij de sporthal waren in totaal zo’n 30 man/vrouw aanwezig van alle groepen samen. Om half negen ging nog wel even de hemel open met een flinke bui. Een kleine tien minuten later vertrokken we toen het (bijna) droog was, met de wind in de rug.

Onder leiding van onze captain Peter vertrokken wij richting Gelderswoude, Benthuizen en via het Bentwoud naar Moerkapelle en Zevenhuizen. Tussendoor nog even een stop om de regenjas weer uit te doen. Vervolgens genieten van het zonnetje dat zich regelmatig liet zien. Iets voor 10.00 uur waren we in de Roerdomp aan de Rottemeren voor een heerlijk kopje koffie en een prachtig uitzicht over het water. Ook de C2 kwam daar de koffiepauze houden. Door de weergoden werd deze tijd benut om nog wat regen naar beneden te sturen. Toen dat voorbij was gingen wij weer op de pedalen en zijn o.a. via Bleiswijk en Zoetermeer, waar Peter en Marja alvast afhaakten, weer richting onze thuisbasis gefietst. Door het wisselende weer was het zeer rustig op de fietspaden en dat is ook wel eens lekker. Na zo’n 45 km op de teller kwamen wij met een goed gevoel en tevreden dat we toch waren gaan fietsen, weer in Stompwijk aan.

De C1 op ‘Corona-afstand’ aan de koffie

Corry van der Eijk, C1

Om 08.30 uur vertrok de C2 in de regen met vier fietsers voor een koffiestop in Zevenhuizen. Voordat we in Zoetermeer waren was het al weer droog, maar uiteindelijk hebben we in totaal nog drie buien moeten trotseren. De nieuwe TC kleding werd snel nat, maar zodra de bui over was, werd het ook weer snel droog gewaaid. We wilden tot aan Rotterdam fietsen, maar moesten noodgedwongen over de laatste brug de Rotte over vanwege een afsluiting. De Rechter Rottekade werd weer ingewisseld voor de Linker Rottekade. Bij de Roerdomp aangekomen met 30 km werden wij op een oorlogsmonumentje gewezen van onder andere de schutter John McCormick. Hij was in februari 1945 in de Geerpolder met acht anderen levend uit het vliegtuigtoestel gekomen, welke een noodlanding moest maken. Vervolgens heeft hij ondergedoken gezeten en zich aangesloten bij Het Verzet van Zoetermeer. Eind april, net voor de bevrijding, is hij met een aantal anderen verraden en in Zevenhuizen vlakbij de koffietent doodgeschoten. Bij toeval kwam een van ons dit te weten en op www.johnmccormick.nl is veel te lezen voor de liefhebbers. Om 10.15 uur konden wij van een wel verdiend bakkie genieten. Wij waren niet de enige TC’ers die vanmorgen deze koffietent hadden gekozen. Onderwijl werden we ook nog bijgepraat over de woudaapjes, die hier gebroed hadden. Vorig jaar werd deze zeldzame vogel, familie van de reiger, ook gesignaleerd bij de Noord-AA in Zoetermeer. We vervolgden onze terug route richting Moerkapelle en via de kortste weg naar het Bentwoud. Opgemerkt moet worden, dat het Bentwoud vaak in onze routes voorkomt. Je kan er op verschillende manieren doorheen en het is daar heerlijk fietsen op brede fietspaden. Via de Benthuizerplas en de Bovenmeer klokten wij met een lekker zonnetje om even voor 12.00 uur thuis af met bijna 50 km op de teller en een geschiedenis verhaal rijker!

Groetjes, Lia de Jong-Zwetsloot

Verslag A2 “Na een hittegolf komt altijd regen!”

De afgelopen weken is het fietsen op de zondag een behoorlijke uitdaging geweest met de hoge temperaturen. Gelukkig is het kwik de laatste dagen gedaald naar normale zomerse waarden. Wel gaat dit dan weer gepaard met de nodige stevige regenbuien. De weersverwachting voor de zondag voorspelde dan ook weinig goeds. Maar de hitte nog vers in mijn geheugen deed mij zaterdagavond al besluiten, weer of geen weer, hoe hard het ook mag regenen, ik ga zondagochtend fietsen! Overschoenen en regenjack nog even snel  opgezocht, ik was er helemaal klaar voor. Zondagochtend inderdaad al de nodige buien bij het krieken van de dag maar ik was standvastig, op naar Stompwijk. Ik was benieuwd hoeveel  A2- renners nog meer de weergoden wilden gaan trotseren. Het weer klaarde zowaar even op tijdens het verzamelen op het parkeerterrein, uiteindelijk meldden er zich 6 A2-rijders (waaronder 1 gastrijder). Toen de wegkapitein Frans voorstelde om de route richting Kinderdijk te gaan rijden fronsten sommige renners wel hun wenkbrauwen. Is dit niet teveel van het goede met dit weer? We waren nog geen 200 meter onderweg of de hemelpoorten openden zich opnieuw. Eén rijder vond de combinatie regen/wind en route Kinderdijk blijkbaar gekkenwerk  en zette koers linea recta  richting huis! Al schuilend in het fietstunneltje onder de Jan Koenenweg werd wijselijk besloten om de route te verleggen naar Maasland. Nadat het wat minder hard was gaan regenen gingen we met 5 onverschrokkenen uiteindelijk echt onderweg. En ja, het was nat ,en ja, er stond veel wind. Maar eigenlijk was het heerlijk rijden! Aangename temperatuur en veel zuurstof in de lucht, prima! Langs de Noord AA, Benthuizen, Kruisweg, langs de Rotte richting Rotterdam en vervolgens de route naar Maassluis. Het was vrij rustig op de wegen maar dat had vanzelfsprekend te maken met het natte weer. Toch kwamen we nog de nodige mede-racefietsers tegen, brothers in arms! Eénmaal aangekomen in ’t Wapen van Maeslant”  lieten we ons de koffie en appelgebak meer dan goed smaken.  Inmiddels was het weer toch verrassend aardig opgeknapt, met een schuchter zonnetje hervatten we de terugtocht richting Stompwijk. Frans leidde ons met een mooie route door de Glazen stad, door het kleine gehucht ’t Woudt, daarna door Delft richting de Nieuwe Driemanspolder om uiteindelijk met ruim 91 km op de teller weer in Stompwijk te arriveren. Onderweg kreeg Thijs wel de nodige malheur met een constant uit de pedaal springende raceschoen, niet ongevaarlijk overigens. Een goede reminder om je fiets en uitrusting altijd even te checken voordat je pad gaat. Volgende week zondag vanzelfsprekend weer een toertocht. Laten we de temperatuur zo houden maar het mag dan wel weer een droog tochtje worden.